zaterdag 22 september 2007

Vrouwelijke leiders in vroegchristelijke kerk?

In de Ellips van augustus 2007 (jaargang 32 nr. 277) stond een artikel van Pieter L. Lalleman, genaamd: Een vroegchristelijke kerkzaal in Megiddo.

In dit artikel beschrijft hij de vondst (eind 2005) van de resten van een christelijke kerk in Megiddo (Israël). Hij beschrijft dat de derde eeuw een aannemelijke datering voor deze kerk kan zijn. Daarmee is dit één van de oudst bewaarde kerken ter wereld!

In deze kerk zijn een aantal inscripties gevonden. Lalleman schrijft:
De tweede inscriptie vormt een herinnering aan vier met name genoemde vrouwen over wie we verder niets weten, Primilla, Cyiaca, Dorothea en Chreste. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om vrouwen uit de plaatselijke kerk, mogelijk om leidinggevende personen. Sommige geleerden denken aan martelaressen, maar dat past niet bij de situering van de kerkzaal in een kazerne en openlijke ondersteuning van een centurio. Geen van de vrouwen heeft een Joodse naam, maar aangezien veel Joden Griekse en Latijnse namen droegen, zegt dat niet zoveel.
En in zijn conclusie:
Om verschillende redenen is de vondst van deze oude kerkzaal niet alleen interessant voor archeologen, maar ook voor de geschiedenis van het christendom.
[...]
ten tweede de mogelijke leidinggevende rol van vrouwen.
Dit kan erop wijzen dat het verbod op vrouwen met leidinggevende taken in de vroege kerk niet algemeen gangbaar was.

1 opmerking:

Anoniem zei

Interessant. Maar dat "verbod", voor zover dat binnen sommige kerken bestaat, is gebaseerd op een verkeerd geintepreteerde bijbeltekst. Er staat iets van "vrouw, hou je mond tijdens de eredienst en vragen mag je thuis stellen".

Dit wordt geintepreteerd als "vrouwen mogen niet in de kerk spreken", maar het betekent volgens andere bronnen gewoon "dames, wij mannen proberen op te letten, kunnen we het theekransje tot straks bewaren." En wees eerlijk, als je naar de vrouwen in de kerk kijkt, is dat nog steeds heel erg van toepassing ;-)